امروز: 4 May, 2024

چهاردلیل برای تخمین در توسعه محصول

شاید برای خیلی از توسعه دهنگان، تخمین زدن برروی تسک ها امری دشوار باشد. فضای ابهام آلود،  عدم درک صحیح از محصول نهایی، تغییرات زیاد و …  از عواملی هستند که باعث مقاوت زیاد در برابر تخمین زدن میشوند.

 

 

اما به چهار دلیل باید برای هر تسک تخمین زد:

  • تفکر عمیق تر: در برنامه ریزی اسپرینت ها با تخمین زدن برروی هر تسک امکان گفتگو و تفکر عمیق تر برروی ابعاد کار فراهم میشود.

فرض کنید برای طراحی یک وب سرویس نیاز به ارائه تخمین هستید. روش تخمین شما با سری فیبوناچی است و توسعه دهندگان نظرات متفاوتی در خصوص نحوه پیاده سازی مطرح میکنند. این موضوع را شما از تخمین های بعضا غیر یکسان میتوانید تشخیص دهید. در این هنگام نفراتی که تخمین های غیر یکسان از انجام این تسک را داشتند شروع به گفتگو و همکاری جهت مشخص کردن ابعاد آن از دید و تجربه خود میکنند و این باعث خرد جمعی و تفکر عمیق تر میشود.

 

 

  • اولویت بندی: تخمین ، باعث اولویت بندی اقلام بک لاگ توسط مالک محصول میشود. ذینفعان کلیدی پروژه انتظار اولویت بندی مناسب براساس نیازشان را از مالک محصول دارند. لذا تخمین نسبت به انجام یک تسک این امکان را برای مالک محصول فراهم میکند تا اولویت بندی بهتری در اقلام بک لاگ محصول و اسپرینت داشته باشد.

 

 

  • بینش : تخمینِ اقلام ِبک لاگ، این امکان را فراهم میکند تا تیم نسبت به اتمام توسعه و آینده ی آن یک بینش نسبی داشته باشد. توسعه در فضای کاملا مبهم پیش میرود لذا تخمین های نسبی از شدت آن میکاهد.

 

 

  • اعتبار: هر ذینفع نسبت به انجام پروژه ی خود نیاز به یک زمانبدی معقول دارد. اگر تیم با همکاری یکدیگر تخمین های متناسب داشته باشد این اطمینان را به ذینفعان میدهد که تیم نسبت به آنچه انجام میدهد آگاه است و این اعتباری برای تیم نزد ذینفعان ایجاد میکند. هرچند که اعتبار اصلی نزد ذینفع محصول با کیفیت /ارزشمند است اما زمانبدی و تعهد نسبت به آن نیز بی تاثیر نیست.

 

مراجع: Scrum.org

www.mountaingoatsoftware.com

avatar

مربی چابکی و اسکرام مستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.