امروز: 4 May, 2024

نحوه اعمال ارزش های اسکرام از دید یک اسکرام مستر

در طی این سال هایی که به عنوان اسکرام مستر فعالیت داشته ام ، بیش از پیش متوجه نیاز به تشریح  و تقویت ارزش های اسکرام شده ام. این به این دلیل است که ما به جای توجه به ماهیت چارچوب اسکرام  ، غالباً بیشتر به نقش‌ها، مصنوعات، رویدادها و قوانینی که در راهنمای اسکرام توضیح داده شده‌اند، توجه می‌کنیم.

به عنوان مثال، من متوجه شده ام که برخی از اسکرام مسترها بلافاصله پس از پیوستن به تیم ، شروع به اجرای رویدادها می کنند. آن‌ها تیم‌ها را وادار می‌کنند در جلسات روزانه اسکرام شرکت کنند، قوانین و نقش‌ها را تعیین کنند، در مورد بک لاگ محصول و فرآورده ها صحبت کنند، اما فرآیند ها و مباحث را طبق ضرورت هر کدام اولویت بندی نمی کنند. اولین کاری که آنها باید انجام دهند این است که با تیم / ذینفعان ، سطح بلوغ چابکی هر کدام از آنها و محیطی که در آن قرار دارند آشنا شوند. شنونده فعال بودن و توجه به وضعیت فعلی می تواند روابط را بهبود دهد و بازگشت به اصول اولیه چارچوب اسکرام می تواند کمک کند.

بنابراین بیایید کمی بیشتر به ماهیت اسکرام بپردازیم. در اینجا به یادداشتی از تدوین کنند گان راهنمای اسکرام اشاره می کنم : «وقتی ارزش‌های تعهد، شجاعت، تمرکز، باز بودن و احترام توسط تیم اسکرام تجسم و زندگی می‌شوند، ستون‌های شفافیت، بازرسی و سازگاری اسکرام جان می‌گیرند و برای همه اعتماد ایجاد می‌کنند. ” بر اساس راهنمای اسکرام ، پنج ارزش اسکرام به شرح زیر می باشد :

شجاعت: تیم اسکرام باید شجاعت انجام کار درست و حل مشکلات دشوار را داشته باشد.

تمرکز: همه بر روی کارهای اسپرینت و انجام آنها در زمان تعیین شده تمرکز می کنند.

تعهد: افراد متعهد به دستیابی به اهداف تیم اسکرام هستند.

احترام: اعضای تیم اسکرام به یکدیگر احترام می گذارند تا افراد مستقل و توانمندی باشند .

باز بودن: تیم اسکرام و ذینفعان آن موافقت می‌کنند که در اجرای این کارها برای همه کارها و چالش‌ها باز باشند یا اصطلاحاً در برابر یکدیگر گارد یا دافعه نداشته باشند .

«وقتی ارزش‌های تعهد، شجاعت، تمرکز، باز بودن و احترام توسط تیم اسکرام تجسم و زندگی می‌شوند، ستون‌های شفافیت، بازرسی و سازگاری اسکرام جان می‌گیرند و برای همه اعتماد ایجاد می‌کنند. “

برای اینکه مطمئن شوم تمام مبانی که این ارزش‌ها باید اعمال شوند را پوشش می‌دهم، تصمیم گرفتم آنها را به چهار رویداد اسکرام یعنی Sprint Planning ، Sprint Review  ، Daily Scrum و Sprint Retrospective مرتبط کنم.

شجاعت:

فرض کنید اسپرینت شروع شده است و تیم روی موارد 1 و 2 کار می کند. در روز سوم ، مالک محصول تحت  فشار خواسته مشتری یا ذینفع قرار می گیرد و اعلام می کند همه چیز را متوقف کنید و بر روی کار 3 و 4 تمرکز کنید . در این مواقع ، تیم توسعه به شجاعت نیاز دارد تا مالک محصول را در مورد تأثیر وقفه و با تبادل اولویت ها روشن سازد.

در Sprint Planning ، در نظر بگیرید که هدف Sprint از قبل تعیین شده است و شما از قبل می دانید که برای رسیدن به آن به انجام کدام آیتم های Backlog نیاز دارید . اکنون زمان آن است که مشخص کنیم کدام اقلام Backlog محصول وارد Sprint بعدی می شوند، یعنی Sprint Backlog چیست. برای انجام این کار، تیم توسعه برای بازی “برنامه ریزی پوکر” گرد هم می آیند، فعالیتی که در آن هر عضو تخمین تعداد امتیاز داستانی هر آیتم را بر اساس تلاشی که می خواهد به اشتراک می گذارد. در اینجا توسعه دهندگان نیز به شهامت نیاز دارند تا تلاش را به درستی برآورد کنند.

در جلسه Sprint Review ، تصور کنید که تیم توسعه نتوانسته است به هدف اسپرینت خود دست یابد، زیرا پیچیدگی موارد را دست کم گرفته است. اعتراف به شکست اسپرینت شهامت می خواهد.

در جلسات Daily ، اگر تیم جرات گزارش دادن موانع خود را نداشته باشد، کارایی تیم به خطر می افتد.

در نهایت،  جلسات Retro است که در آن شجاعت بیشتر مورد نیاز است. ایده‌هایی درباره چگونگی بهبود می‌توانند بحث‌برانگیز باشند، و کل تیم باید امنیت و شجاعت لازم را داشته باشد تا آنچه را که به خوبی کار نمی‌کند، از جمله شکست‌های خود، افشا کند.

تمرکز:

خطر عدم اتمام فعالیت ها با توجه اینکه در محیط پیچیده ای قرار داریم زیاد است و عوامل مختلفی وجود دارد که احتمال این خطر را بالا می برد. لذا تیم باید توجه داشته و تمرکز خود بر روی کارها را حفظ نماید و کارها نیمه تمام نماند. اصطلاحاً ما تلاش برای شروع را متوقف می کنیم و شروع به تلاش برای پایان دادن استوری ها می کنیم تا اهدافی که تعیین شده محقق گردند . از اتلاف اجتناب می کنیم و با سرعت بیشتری ارزش تولید می کنیم. در اینجا، تمرکز برای اولویت بندی و توسعه یک مورد ارزش افزوده در هر اسپرینت بسیار مهم است.

در Sprint Review ، مالک محصول ممکن است بخواهد با تیم اسکرام درباره بک لاگ بحث کند و یک هدف یا تاریخ های تحویل را طراحی کند. در این مرحله، مهم است که کل تیم بر روی همکاری متمرکز باشد و در مورد کارهایی که به زودی باید انجام شود، اطلاعات ارائه دهد، زیرا این می‌تواند ورودی‌های ارزشمندی را برای برنامه‌ریزی ایجاد کند که در روزهای آینده موعدش خواهد رسید .

در دیلی، تمرکز بسیار مهم است تا به جلسه گزارش وضعیت تبدیل نشود. تصور کنید که تیم در حال بحث در مورد پیشرفت خود به سمت هدف اسپرینت است و ناگهان توسط مالک محصول که به طور ناگهانی ضرب‌الاجل تحویل را زیر سوال می‌برد ، قطع می‌شود. این جالب نخواهد بود.  اگر تیم متمرکز بماند، می‌تواند از این نوع موقعیت جلوگیری کند.

در نهایت، بیایید در نظر بگیریم که در طول Retro ، کسی  شروع به صحبت در مورد اشکالاتی ( مثلا باگ برنامه ای ) می کند که نیاز به رفع فوری دارند. ممکن است لازم باشد اسکرام مستر وارد عمل شود و به تیم کمک کند تا روی هدف واقعی جلسه متمرکز بماند، یعنی اینکه ببیند چه چیزی خوب عمل کرده است و چه چیزی می تواند برای اسپرینت بعدی از نظر افراد، ابزارها و روابط بهبود یابد. برای کمک به این امر، یک نکته این است که یک قسمتی یا بردی  روی دیوار ایجاد کنید تا در فرصتی دیگر موضوع اشکال مورد بحث قرار گیرد.

تعهد:

از ابتدا تا پایان اسپرینت، تیم توسعه باید مراقب کیفیت باشد . اسکرام مستر می تواند به تیم توسعه آموزش دهد و تشویق کند که «DoD» (تعریف انجام شده) خود را تدوین کند تا تعهد به کیفیت را که باید در هنگام شروع و پایان از اسپرینت ارائه شود ایجاد کند.

در برنامه ریزی، زمانی که هدف اسپرینت تعیین شد، تیم اسکرام نیز به تعهدی برای انتخاب مواردی نیاز دارد که به دستیابی به هدف و افزایش تحویل در پایان اسپرینت کمک می کند.

در طی یک جلسه Review ، تیم توسعه، افزایش بالقوه قابل انتشار خود را برای بازخورد برای بهبودهای آینده به ذینفعان معرفی می کند. در اینجا، همچنین مهم است که ذینفعان متعهد به ارائه بازخورد در مورد افزایش محصول تحویل شده و نمایش داده شده در آن جلسه باشند. تنها در این صورت است که به پیشرفت های مداوم دست می یابیم .

در بعضی موارد مشاهده می شود که تیم زمان Daily Scrum را  افزایش داده و از محدوده زمانی 15 دقیقه‌ای عبور می‌کند. اسکرام مستر باید متعهد بماند و تیم توسعه را تقویت کند که تایم باکس روزانه اسکرام باید رعایت شود. اسکرام مستر همچنین باید به تیم کمک کند تا متوجه شود چرا این اتفاق می افتد.

این را می توان در طول Retro به زودی پس از بحث در مورد نکات مثبتی که در Sprint اخیراً تکمیل شده رخ داده است، انجام داد. تنها با تعهد، تیم اسکرام می‌تواند برنامه‌ای برای پیاده‌سازی بهبودها در نحوه عملکرد کل فرآیند ایجاد کند.

احترام :

نمونه های عملی زیادی در مورد این ارزش وجود دارد . به عنوان مثال اگر علاوه بر اهداف تعیین شده اسپرینت ، کار با اولویت دیگری توسط ذینفعان اعلام می شود که خارج از هدف تعیین شده اسپرینت می باشد مالک محصول و اسکرام مستر باید احترام تیم را درنظر گرفته و بدون هماهنگی و مطرح نمودن با تیم این مورد را ابلاغ نکنند و دستوری نباشد .

در طول برگزاری جلسه برنامه ریزی یا تخمین استوری ها اگر نظرات مخالف یکدیگر و تفاوت دارد همه باید به نظرات احترام گذاشته و صحبت و برداشت دیگران را گوش کنند و ممکن است در سایه همین احترام نکاتی عیان شود که بسیار تاثیرگذار بوده باشد.

اگر شخصی همیشه دیر می کند، وظیفه اسکرام مستر این است که ارزش جلسه مورد نظر و اهمیت احترام گذاشتن به سایر اعضای تیم را که اهمیت حضور روزانه در این جلسات را در زمان توافق شده درک می کنند، برای او توضیح دهد.

باز بودن:

این ارزش تفاوت کوچکی با سایر ارزش ها داشته و شاید بتوان گفت خیلی به سطح بلوغ تیم مربوط می شود ( البته نا گفته نماند همه ارزش ها به بلوغ تیم بستگی دارد ).  هر چه اعضای تیم شناخت بهتری از هم داشته و اصطلاحا سنگ هایشان را با هم بهتر وا کنده باشند این ارزش راحت تر اجرایی خواهد شد و نمود های مختلفی هم خواهد داشت. ” می توان به سطوح بلوغ تاکمن رجوع کرد. ”

به عنوان مثال در Daily Scrum ، تیم توسعه باید آماده باشد تا جلسه را به هر طریقی که بیشترین بهره را می‌بیند، رهبری کند، بدون اینکه لزوماً به سه سؤال موجود در راهنمای اسکرام در مورد هدف اسپرینت پاسخ دهد. نکته مهم این است که بدانید اگر چیزی شما را از رسیدن به هدف اسپرینت باز می دارد، برنامه ای برای 24 ساعت آینده بکشید و خود را با آنچه انجام شده هماهنگ کنید و این زمانی اتفاق خواهد افتاد که افراد تیم گاردی در برابر هم نداشته و خیلی شفاف در مورد مواضع هم برخورد کنند و اطلاعات را شفاف اراده دهند.

برای Retro ، باز بودن اوجب واجبات است و اینکه همه راحت در کمال احترام نظرات خود راارده نمایند تا تیم در مورد نقاط بهبود برای اسپرینت بعدی صادق باشد.

جمع بندی:

اگرچه پنج ارزش اسکرام در راهنمای اسکرام وجود دارد، اما اغلب تیم ها بیشتر روی نقش‌ها، مصنوعات، رویدادها و قوانین تمرکز می‌کنند بر اساس تجربیات خودم، من سعی کردم چند مثال عملی از نحوه اعمال مقادیر در رویدادهای اسکرام برای تولید ارزش ارائه کنم. این به این دلیل است که استفاده کورکورانه از چارچوب، بدون تجزیه و تحلیل پیچیدگی کامل سناریوها، می تواند اثرات فاجعه باری بر روابط بین ذینفعان، اعضای تیم و همچنین سایر مشکلات ایجاد کند.

بنابراین، همیشه مهم است که پنج ارزش اسکرام به خاطر سپرده شوند و به صورت مدام توسط اسکرام مستر پایش شود و حتی از آنها به عنوان استدلال برای تقویت امنیت تیم استفاده شود.

avatar

مربی چابکی و اسکرام مستر در شرکت فناپ زیرساخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.