امروز:27 July, 2024

چگونه در آزمون PSM 1 قبول شدم

موفقیت در آزمون اسکرام مستر حرفه ای سطح 1

سلام به علاقه مندان به دنیای چابکی

من محمد حمیدی هستم و میخوام تجربه خودم در خصوص قبولی در آزمون اسکرام مستر حرفه ای سطح یک رو باهاتون به اشتراک بزارم. مدرک اسکرام مستر حرفه ای یکی از معتبر ترین مدارک در زمینه اسکرام و چابکی می باشد که توسط موسسه Scrum.org ارائه می گردد.

مدرک اسکرام مستر حرفه ای یکی از معتبر ترین مدارک در زمینه اسکرام و چابکی می باشد که توسط موسسه Scrum.org ارائه می گردد.

اولین نکته ای که لازم بهتون بگم اینه که من از سال 1390 یعنی به مدت یک دهه هست که با اسکرام آشنا هستم و تقریبا در تمام نقش های اسکرام مشغول به فعالیت بودم. به عنوان تیم توسعه، اسکرام مستر و مالک محصول حرفه ای همچنین من در دنیای نرم افزار در بخش های استقرار، مدیر پروژه استقرار و مدیر تست نرم افزار سابقه فعالیت داشتم. هم اکنون هم در شرکت فناپ به عنوان مربی چابکی و مسئول بخش پیشبرد نرم افزار های راهکار سازمانی مشغول به فعالیت هستم. همچنین طی دو سال اخیر مربی و آموزشگر این حوزه هم برای سازمان ها و افراد بوده ام. اینا رو گفتم که به این نکته اشاره کنم که به نظر من مدرک های بین المللی شاید مهم باشند، ولی مهم تر از همه اینها تجربه شما در محیط کاری مرتبط هست. خب بریم سراغ اینکه پیشنهادات من برای قبولی در این آزمون چی هست.
  1. اگر تا به حال در یک دوره اسکرام مستری حرفه ای شرکت نکردید بهتون پیشنهاد میکنم که دوره های استاندارد در این زمینه رو شرکت کنید یا از طریق اینترنت و اپلیکیشن های تخصصی آموزشی یک دوره استاندارد رو طی کنید. چرا میگم استاندارد، چون بازار این دوره ها زیاد شده و شما گاها میبینی آموزشگر حتی سابقه اسکرام مستری هم نداره ولی رفته مدرک رو گرفته. حتی به شما برای قبولی در آزمون هم ممکنه کمک بکنه ولی چطور میخواد پاسخ شما رو در خصوص تجربیات و ابهاماتتون بده؟
  2. من در ایران دوره های Scrum.ir و دوره های مدرسه اسکرام رو پیشنهاد میکنم و با تمام احترام برای سایر موسسات حداقل من تا جایی که شناخت دارم مربیانش سابقه اسکرام مستری ندارن.
  3. پس از شرکت در دوره مطالعه دقیق و مو به موی جزوه دوره و راهنمای اسکرام رو پیشنهاد میکنم. همونطور که میدونید اواخر سال 2020 راهنمای اسکرام نسخه جدیدش منتشر شده و هنگام نوشتن این پست باید اون راهنمارو مطالعه کنید. این راهنما شاید کم حجم باشه ولی خط به خطش نکته داره و باید دقیق مطالعه بشه. در ضمن حتما راهنما رو به زبان انگلیسی بخونید چون آزمون به زبان انگلیسی هست.
  4. پس از مطالعه جزوه و مطالعه راهنمای اسکرام مطالعه کتاب Scrum Training Manual   نوشته آقای نادر خرمی راد از موسسه Management plaza
  5. مطالعه و زدن دقیق تست های کتاب Scrum Narrative PSM Exam Guide نوشته Mohammad Musthafa Soukath Ali
  6. دو تا منبع بالا توشون تست هم داره و خب خیلی بهتون پیشنهاد میکنم که تست هاشو دقیق بزنید. ولی اگه بازم تست خواستید بزنید میتونید تو اینترنت تست ها و نمونه سوال پیدا کنید.
  7. پیشنهاد میکنم چه برای آزمون سطح یک چه سطح دو حتما مقالات بخش Forum سایت Scrum.org رو مطالعه کنید. برای سطح یک مطالب مربوط به همین سطح رو بخونید کفایت میکنه.
  8. در سایت Scrum.org فراموش نشه که خیلی مهمه   Scrum Glossary مطالعه
  9. خب حالا میرسیم به تمرین کردن نهایی. حتما تست های بخش Open Assessment سایت Scrum.org رو تا جایی که بتونید در مدت نهایت 15 دقیقه 100 بزنید ادامه بدید. سعی کنید حتما تست های همین بخش برای مالک محصول حرفه ای رو هم بزنید. ایراداتون رو بنویسید و مطالعه کنید که برای آزمون مشکلی نداشته باشید.
  10. خب وقتی که تونستید به این سطح آمادگی بزنید قبول میشید. دقت کنید باید 85 درصد جواب هارو درست بزنید تو آزمون. برای همین نیاز که تسلط خوبی روی این محتوا داشته باشید.

در انتها اگر خواستید که در خصوص آزمون و یا مباحث چابکی و اسکرام سوالی بپرسید و یا علاقه مند بودید در مسیر چابکی یک مربی اختصاصی داشته باشید میتونید در لینکداین با من در ارتباط باشید. راه های ارتباطی با من در قسمت ارتباط با ما برای علاقه مندان بارگذاری شده است.

چابک باشید.

اشتراک گذاری
avatar

محمد حمیدی: بنیان‌گذار گروه مشاوره و آموزشی چابک شو؛ مربی تحول چابکی و مدرس دوره های آموزشی مدیریت پروژه چابک، اسکرام، کانبان و تحول چابکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.