امروز:18 May, 2024

خدمات و دوره های گروه ” چابک شو ” در یک نگاه

خدمات گروه چابک شو

گروه ” چابک شو ” از سال 1398 فعالیت خود را جهت ارائه خدمات در حوزه های مختلف چابکی آغاز نموده است

امروزه در دنیای کسب و کار، استفاده از رویکرد Agile یکی از راهکارهای جدید در پیاده‌سازی موفق پروژه‌های فناوری اطلاعات می‌باشد. یک پروژهبا رویکرد چابک مانند توسعه نرم افزار، با بخش‌های کوچک تکمیل می‌شود که این بخش‌های کوچک تکرار شونده‌ها و تحویل شونده‌های بالقوه جهت تحویل به مشتری نامیده می‌شوند. هر بخش یا همان تکرار شونده، توسط تیم پروژه بررسی و نقد می‌شود. اعضای این تیم باید متشکل از نمایندگان ذینفغان مختلف پروژه باشند. در نهایت بینش هایی که از نقد یک تکرار حاصل شده است، به منظور تعیین قدم بعدی هرچه بهتر در پروژه استفاده می‌شوند. و هدف نهایی در این رویکرد افزایش رضایت مشتری، پایداری کسب و کار، افزایش سود دهی و رضایت کارکنان سازمان می‌باشد. این دست آوردها به شرط حرکت صحیح در رویکرد چابکی امکان پذیر می‌باشد. ما در گروه “چابک شو” با بهره گیری از بیش از 10 سال تجربه در پیاده سازی پرکتیس های چابکی در سازمان های ایرانی، به شرکت ها، تیم ها و افراد یاری می‌نماییم تا بتوانند از مزایای این رویکرد در کسب و کار و آینده شغلی خود بهره مند شوند.

خدمات گروه ” چابک شو ” در دسته های ذیل می باشد:

  • تحول چابکی سازمانی (Agile transformation)
  • خدمات مربی گری و منتورینگ سازمانی در حوزه چابکی
  • برگزاری دوره “اسکرام کاربردی” سازمانی
  • خدمات مربی گری و منتورینگ تیم های اسکرامی
  • برگزاری دوره “مدیریت محصول”
  • برگزاری دوره “مالک محصول حرفه ای”
  • برگزار دوره “مهندسی نیازمندی های نرم افزار در محیط چابک”
  • خدمات کوچینگ و منتورینگ فردی در جهت افزایش مهارت های لازم در محیط سازمان های چابک (جدید)

دربخش اول این سند به معرفی خدمات پرداخته می شود و در بخش دوم سرفصل های دوره های آموزشی ارائه می گردد. همچنین در بخش سوم این سند مربیان و راه های ارتباطی با آن ها ارائه شده است

بخش اول معرفی دوره ها:

تحول چابکی سازمانی (Agile transformation) مربی گری و منتورینگ سازمان ها در حوزه چابکی:

از سال 2001 که مانیفست چابک منتشر گردید و پرکتیس های آن معرفی گردید، سازمان های بسیاری اقدام به استفاده از پرکتیس ها نظیر اسکرام، کانبان، اسکرام بان و … نمودند. ولی در عمل تغییر قابل ملاحظه ای در کسب و کار خود مشاهده ننمودند و به مرور این موضوع باعث دلسردی و بعضا از بین رفتن اطمینان به این رویکرد بوده است. در 10 سال اخیر با در نظر گرفتن این دغدغه توسط صاحب نظران این حوزه، بحث Agile transformation جهت راهنمایی و کمک به سازمان ها جهت منتفع شدن از مزایای چابکی، در جامعه چابکی مورد استقبال قرار گرفته است. نوع جدید تحول سازمانی که ما در این خدمت ارائه خواهیم نمود، مبتنی بر برآیند نهایی جهت رسیدن به اهداف استراتژیک کسب و کار می باشد. در  این رویکرد سازمان‌ها با همراهی مربی تحول چابکی سازمانی روش‌هایی را فرا میگیرند تا اصطلاحا یک “ستاره شمالی” که واقعا برای سازمان مهم است شناسایی گردد، سپس بر اساس این ستاره شمال وضعیت فعلی سازمان بررسی، و نهایتا گام‌هایی اجرایی برای رسیدن به این ستاره شمال با کمک مربی طی خواهد شد. کسب و کارهای علاقه مند می‌توانند از هر دو خدمت ذیل و یا یکی از آن‌ها به صورت دلخواه استفاده نمایند.

دوره ها و خدمات تحول چابکی سازمانی

برگزاری دوره های “اسکرام کاربردی” و خدمات مربی گری و متورینگ تیم های اسکرام:

ما با مشاهده بیش از 100 تیم داخلی که از روش اسکرام استفاده می نمایند، و با بهره گیری از اخرین تجربیات در خصوص تیم های موفق و یافتن علل شکست این روش در تیم های مختلف، به این نتیجه رسیده ایم که مطابق آنچه در راهنمای اسکرام آمده است، این روش ساده در مفاهیم ولی سخت در پیاده سازی می باشد. لذا در این دوره هدف آموزش اسکرام به روش کاربردی و با الگو گیری از تجربیات پیاده سازی شده در تیم های موفق می باشد. همچنین به تیم ها آموزش داده می شود تا اسکرام را با توجه به محصول، فرهنگ سازمانی و تیم خود تیلورینگ ( سفارشی سازی ) نمایند و همیشه در مسیر بهبود مستر در جهت رسیدن به اهداف کسب و کار و محصول خود گام بردارند.  این دوره به صورت کارگاهی و با شبیه سازی محیط واقعی برگزار می شود. کسب و کارهای علاقه مند می‌توانند از هر دو خدمت ذیل و یا یکی از آن‌ها به صورت دلخواه استفاده نمایند.

دوره ها و خدمات مربی گری اسکرام و آمادگی آزمون PSM

برگزاری دوره مدیریت محصول

 “مدیر محصول” واژه و سمتی است که در سال های اخیر به عنوان یکی از پست‌های مهم شرکت ها و سازمان‌ های مختلف به شمار میرود. امروزه یکی از نقش های کلیدی در استارتاپ ها و نیز شرکت هایی که موضوع فعالیت آنها بستر وب و برنامه نویسی است، سمت مدیر محصول است. مدیر محصول مسئولیت موفقیت محصول در طی تمام چرخه عمر آن را بر عهده دارد. مدیر محصول بیش از “چه” بر “چگونه” تمرکز دارد، به این معنا که  کار وی در نظر گرفتن چشم انداز بلندمدت و تصمیم گیری در مورد جهت رشد محصول بر اساس نیازهای تکمیلی مشتری است. مدیر محصول باید پاسخگوی سوالاتی از قبیل: محصول یا خدمت چه مشکلی را برای مشتریان حل میکند؟ بازار هدف محصول یا خدمت چیست؟ استراتژی تولید کالا یا ارائه خدمت به چه شکلی است؟ استراتژی بازاریابی به چه صورت است؟ پارادایم های مالی چگونه باشد؟ به بیان دیگر مدیر محصول فردی است که همه چیز را برای تولید محصول نهایی مدیریت میکند. در این دوره به صورت کامل و توسط مربی با بیش از یک دهه سابقه در حوزه مدیریت محصول می توانید به صورت علمی و عملی با مدیریت محصول آشنا شده و با یادگیری پرکتیس های عملی و افزایش مهارت های خود در این حوزه شغلی پیشرفت چشم گیری در مسیر شغلی خود داشته باشید.

دوره آموزش کاربردی مدیریت محصول. این دوره در دو بخش مقدماتی و پیشرفته ارائه می گردد

برگزاری دوره مالک محصول حرفه ای

مالک محصول، فرد دوراندیشی است که برای خروجی نهایی و اهداف پروژه برنامه‌ریزی می‌کند؛ بین نیازمندی های متغیر پروژه، سازگاری های لازم را ایجاد می کند و اولویت های پروژه را تنظیم می نماید. مالک محصول باید مدیریت بازخورد محصول، پاسخ به سوالات تیم و بطور خلاصه باید در طول دوره زمانی، در اختیار تیم باشد.
از منظر خارجی نیز، وی باید نیازمندی های کاربران را بشنود. نظرسنجی های کاربران را در خصوص خروجی های تحویل شده بررسی کند، حتی در محل مشتری حاضر شود، انتظارات ذینفعان بیرونی را مدیریت، اولویت بندی و نهائی سازی نماید. حضور مالک محصول برای موفقیت محصول حیاتی است. به عنوان مالک محصول نقش مالکیت محصول باید اولویت شماره یک مالک محصول باشد و  باید به اندازه کافی وقت خود را با تیم و در مکان تیم سپری نماید، همیشه باید در دسترس بوده تا بتواند جواب سوال های تیم و اسکرام مستر را بدهد. باید خروجی ها  را بازبینی و اصلاحات و تغییرات پیشنهادی را ارائه دهد.

دوره آموزش کاربردی مالک محصول حرفه ای و آمادگی آزمون PSPO

برگزار دوره های مهندسی نیازمندی های نرم افزار در محیط چابک

در محیط‌های پیچیده از جمله پروژه های توسعه نرم افزاری تمایل به عدم انسجام دارند. این عدم انسجام از زمان بیان تقاضای یک نیازمندی جدید شروع می شود و هر چه به نقطه تحویل نیازمندی تولید شده به مشتری نزدیکتر می شویم سطح آن بالاتر رفته چه بسا چیزی که تولید شده اصلا تطابقی با تقاضای اولیه نداشته باشد. در فرآیند توسعه، قبل از پیاده سازی یک تقاضا قدمی بنام تجزیه و تحلیل یا مهندسی نیازمندیها وجود دارد که محل جلوگیری یا مدیریت ابهامات تقاضاهاست. لیکن با توجه به تجربه چند ساله ای که به عنوان یک متخصص در حوزه آموزش و مشاوره اجایل و اسکرام در ایران دارم و با تیمهای مختلفی کار کرده ام، باید اعتراف کنم که این مفهوم به شدت مغفول مانده است بگونه ای که یا بسیاری از تیمها از این مفهوم خبر ندارند و یا اگر دارند بصورت موثر به آن نمی پردازند.

می دانیم که روشهای سنتی زیادی برای مستند سازی نیازمندیها در گذشته وجود داشته که تسلط به آنها زمانبر بوده و از بسیاری از خروجیهای آنها اصلا استفاده ای نمی شده و در نهایت تبدیل به کتابچه ای در حال خاک خوردن در کتابخانه می شد. در این دوره سعی داریم که نه تنها شفاف سازی نیازمندیها را از طریق تکنیکهای جدید در دنیای چابک آموزش دهیم بلکه به گونه ای این کار را انجام دهیم که با هزینه کمتری انجام و این هزینه ها هوشمندانه و هدفمند برای تقاضاهایی پرداخت شود که پیاده سازی آنها از نظر زمانی به ما نزدیک بوده و بیشترین ارزش را برای مشتری ایجاد کند. و نه برای همه نیازمندیهای محصول.

دوره آموزش مهندسی نیازمندی های نرم افزار

خدمات کوچینگ و منتورینگ فردی در جهت افزایش مهارت های لازم در محیط سازمان های چابک

یکی از حلقه های مفقوده در بحث حرفه ای گری در ایران کمبود و یا نبود مربی در کسب و کارهای تخصصی هست. مسئله ای که در کشورهای پیشرو جهت رشد فردی و سازمانی چندین دهه می باشد که مورد استقبال قرار گرفته و حتی در مدیران ارشد از خدمات چندین مربی اختصاصی در حوزه های مختلف بهره می میبرند. ما نیز در بازه های خاصی از زندگی خود برای مثال زمان کنکور از خدماتی نظیر مشاور، پشتیبان و … بهره می بردیم. یا هنگامی که میخواهیم زبان جدیدی یاد بگیریم و یا در هنگام ورزش. اما با ورود به دانشگاه و خصوصا محیط کار حرفه ای فقدان ارائه خدمات منتورینگ سبب شده که بسیاری از ما هنگام ورود به محیط کار حرفه ای بعضا سردرگم باشیم و حتی سال ها زمان میبرد تا بتوانیم گاها با بهای سنگینی مسیر پیشرفت و توسعه فردی یا فرا بگریم.
گروه ” چابک شو ” تصمیم گرفته است خدمات نوینی جهت مربی گری و منتورینگ فردی را در حوزه چابکی ارائه دهد.  در این خدمات شما در طول مدت مورد نظر خود از خدمات یک مربی حرفه ای در این حوزه بهره مند خواهید شد.
بخشی از این خدمات شامل، برگزاری جلسات انفرادی جهت رفع مشکلات محیط کار، پاسخ به سوالات و راهنمایی در خصوص پیشرفت مسیر شغلی می باشد. همچنین استفاده کنندگان از این خدمت در پلتفرمی می توانند پرسش های خود را به صورت تیکت ثبت نمایند و ظرف 24 ساعت این تیکت توسط مربی پاسخ داده خواهد شد. همچنین در دوره منتورینگ در صورت نیاز آموزش های اختصاصی در حوزه چابک نیز ارائه می گردد. ارائه کتاب، جزوات و حل مسائل نیز از دیگر خدمات منتورینگ اختصاصی می باشد.

در مجموع هدف اصلی این خدمت کمک به رشد متقاضی در حوزه چابکی در کسب و کار مطبوع خود می باشد.

خدمات کوچینگ و منتورینگ

بخش دوم سرفصل دوره های آموزشی

سرفصل های دوره تحول چابکی (Agile Transformation):

  • معرفی  تحول چابکی
  • آموزش  مدل Agile Fluency Model
  • آموزش مدل  AgendaShift
  • آموزش مدل  Evidence-Based Management Guide
  • آموزش مدل Factful Agility Framework
  • بررسی وضعیت سازمان از طریق کار تیمی جهت تمرین مدل های ارائه شده.
  • شروع تحول با Exploration و رسیدن به یک چشم انداز مناسب
  • ابزراهای ایجاد چشم انداز تحول و تسهیل گری
  • بررسی وضعیت فعلی سازمانی Understand
  • ابزارهای لازم درک و ارزیابی وضعیت فعلی سازمان
  • اجرایی کردن اقدامات Exploit

سرفصل های دوره اسکرام کاربردی:

  • آشنایی با مدیریت پروژه چابک
  • تفاوت پروژه های چابک و روش های سنتی
  • معرفی مانیفست چابک
  • معرفی چارچوب اسکرام
  • چشم انداز محصول ( Vision ) در حد آشنایی یک تیم اسکرامی
  • نقشه راه محصول ( Road map ) در حد آشنایی یک تیم اسکرامی
  • بک لاگ محصول ( Backlog )
  • آموزش کامل المنت های اسکرام شامل نقش ها رویدادها و مصنوعات اسکرام
  • برنامه ریزی و طرح ریزی پروژه در اسکرام
  • روش اجرای اسکرام
  • برنامه ریزی اسپرینت – برنامه ریزی به روش FactFul Planning
  • جلسه اسکرام روزانه
  • بازبینی اسپرینت
  • بازاندیشی اسپرینت  – آموزشی منحصر به فرد جهت حرکت تیم به سمت بهبود مستمر
  • برنامه ریزی و ارتباطات در طول اسپرینت
  • نحوه شروع اسکرام و ملزمات آن در پروژه
  • نقش مدیران در سازمان های چابک

سرفصل های دوره مهندسی نیازمندی های نرم افزار:

  • نیازمندی نرم افزار چیست
  • مفاهیم جلسه گرومینگ یا شفاف سازی نیازمندی ها
  • نحوه صحیح نوشتن User story
  • Product Backlog Refinement
  • UI Design Process
  • Development Process Approaches
  • Acceptance Criteria
  • Non-Functional Requirement

بخش سوم مربیان گروه چابک شو

نام مربیخلاصه سابقه کاری و آدرس لینکداین جهت مشاهده روزمه کامل مربی
محمد حمیدیدارنده مدارگ PSM ||  / PSM | / از موسسه Scrum.org
بیش از یک دهه سابقه آموزش و پیاده سازی چابکی و اسکرام در شرکت های نرم افزاری
برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش درباره ما مراجعه نمایید.
https://www.linkedin.com/in/mohammad-hamidi-022b5362
امیر مستعلیدارنده مدارگ PSM ||  / PSM | / PSPO از موسسه Scrum.org
بیش از سیزده سال سابقه آموزش و پیاده سازی چابکی و اسکرام در شرکت های نرم افزاری
برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش درباره ما مراجعه نمایید.
https://www.linkedin.com/in/amir-mastali  

برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش درباره ما سایت مراجعه نمایید و یا با شماره تماس 09124754394 تماس حاصل فرمائید.

avatar

محمد حمیدی: بنیان‌گذار گروه مشاوره و آموزشی چابک شو؛ مربی تحول چابکی و مدرس دوره های آموزشی مدیریت پروژه چابک، اسکرام، کانبان و تحول چابکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.