امروز:27 July, 2024

چهار روش برای مربیگری در تیم ها با استفاده از ارزش های اسکرام

اسکرام چارچوبی است که در تیم‌های خودسازمانده رشد می‌کند. به شما مرزها (مثلاً Time-BOX بودن یک اسپرینت)، مسئولیت‌های روشن (مثلاً مالک محصول ارزش را بهینه می‌کند) و اهداف (مثلاً افزایش «انجام شد» در انتهای هر اسپرینت) را نمایش می دهد. اما دقیقاً به شما نمی گوید که چگونه کار را انجام دهید. هر تیم اسکرام باید استراتژی و تاکتیک هایی را که در این لحظه برای زمینه کاری آن ها مفید است، کشف کند.
اما راهنمای اسکرام راز به حداکثر رساندن مزایای اسکرام – ارزش های اسکرام – را به ما می دهد. در اینجا با 4 روش آشنا می شویم تا به کمک ارزش های اسکرام تیم ها را مربیگری نماییم.
1- ارزش های اسکرام را برای افراد تیم مشخص کنید:
به عنوان یک انسان، همه ما دارای ارزش هایی هستیم. ارزش‌هایمان به ما کمک می‌کند تا احساس همسویی با زندگی داشته باشیم و به ما کمک می‌کند تا اصیل‌ترین خودمان را نشان دهیم. وقتی از ارزش‌های تیم‌ها صحبت می‌کنیم، این فقط به شکل جادویی اتفاق نمی‌افتد. تیم ها برای اثربخشی باید هویت خود را تشکیل دهند. یکی از هویت ها درک ارزش هاست.

تیم ها برای اثربخشی باید هویت خود را تشکیل دهند.

اعضای تیم باید در مورد معنای واقعی ارزش‌هایشان کار کنند، زیرا افراد هر کدام تفاسیر متفاوتی از ارزش‌ها دارند و تیم‌های مختلف تفسیرهای متفاوتی از ارزش‌ها خواهند داشت.
در اینجا چند سوال برای استفاده مربیان جهت همسو سازی تیم و افراد با ارزش های اسکرام وجود دارد:
چه چیزی در مورد [ارزش اسکرام] مهم است؟
احترام گذاشتن به [ارزش اسکرام] در کار روزانه چگونه به نظر می رسد؟
نادیده گرفتن [ارزش اسکرام] در کار روزانه چگونه به نظر می رسد؟
همسو بودن با [ارزش اسکرام] چه احساسی دارد؟

اگر تضاد بین ارزش‌های فردی و ارزش‌های اسکرام را کشف کنیم، باید آن را بیشتر بررسی کنیم. مذاکره ممکن است برای توانمندسازی تیم ها برای موثر بودن و احساس همسویی افراد با آنچه برایشان مهم است ضروری باشد.
2. از ارزش های اسکرام برای کمک به تصمیم گیری استفاده کنید.
هنگامی که تیم ها معنی ارزش های اسکرام را مشخص کردند، می توان از این ارزش ها به عنوان ابزاری برای کمک به تصمیم گیری استفاده کرد. اسکرام مسترها می توانند تشخیص دهند که تیم های اسکرام یا اعضای تیم ممکن است در هنگام مواجهه با یک تصمیم چالش برانگیز دچار مشکل شوند. این می تواند در مورد اینکه چه چیزی بسازیم، چگونه چیزی بسازیم، فرآیندها، ابزارها، روابط و تعاملات… هر چیزی باشد.
در اینجا نمونه‌هایی از سوالاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا با ارزش‌های Scrum مربیگری کنید:
[ارزش اسکرام] در مورد این تصمیم به ما چه می گوید؟
کدام ارزش اسکرام برای این تصمیم مهم تر به نظر می رسد؟

3. نتایج و رفتارها را مشاهده کرده و در مورد آنها بحث کنید و ارزش‌های اسکرام برای پالایش آن ها استفاده کنید.


بحث ارزش های اسکرام یک موضوع یکبار مصرف نیست. ما به طور مداوم با موقعیت‌های جدیدی مواجه خواهیم شد که نیازمند کشف بیشتر نحوه تفسیر و استفاده از مقادیر اسکرام است. ما همچنین به تعهدات تیم خود در رابطه با ارزش های اسکرام عمل نمی کنیم زیرا، می دانید، ما انسان هستیم. بنابراین ما باید در حال بازرسی و تطبیق با نحوه زندگی با ارزش‌های اسکرام باشیم. Sprint Retrospectives یک فرصت عالی برای این است.

ما به طور مداوم با موقعیت‌های جدیدی مواجه خواهیم شد که نیازمند کشف بیشتر نحوه تفسیر و استفاده از مقادیر اسکرام است

در اینجا چند سوال بازتابی برای مربیگری با ارزش های اسکرام وجود دارد:

چگونه به [ارزش اسکرام] این اسپرینت احترام گذاشتیم؟
کدام ارزش‌های اسکرام به ما در دستیابی به [نتیجه] کمک کردند؟
کدام ارزش ها را بیشتر ارج می نهیم؟
وقتی این ارزش را گرامی بداریم چه چیزی ممکن خواهد بود؟
در چه شرایطی احترام گذاشتن به [ارزش اسکرام] دشوارتر است؟

4. اقدامات لازم برای بهبود را شناسایی کنید.
بخش کلیدی مربیگری حرکت به سمت تعهد و مسئولیت پذیری است. این چیزی است که به رشد افراد و تیم ها کمک می کند – پس از اینکه به اندازه کافی یادگیری و کشف داشته، باید اقدام کنیم.

در اینجا نمونه هایی از سوالات مربیگری مبتنی بر تعهد برای استفاده در هنگام مربیگری افراد و تیم ها آورده شده است:

وقتی ما/شما به [ارزش اسکرام] احترام می گذاریم، به چه چیزی بله می گوییم؟
وقتی ما/شما به [ارزش اسکرام] احترام می گذاریم، به چه چیزی نه می گوییم؟
برای انجام [تعهد عملی] باید [ما/شما] چه کسی باشید؟

در انتها باید این نکته را یادآور شویم که اسکرام مستر مسئول همه اقدامات برای بهبود نیست. افراد و تیم نیز تعهداتی در راستای مربیگری خود دارند و آن ها نیز می بایست در این راستا گام بردارند.
سطح این مقاله یشرفته می باشد بدین معنا که اسکرام مستر ها، رهبران سازمان و مربیان چابکی می توانند با مطالعه آن و به کاری گیری آن در تیم های خود از مزایای استفاده از ارزش ها در تیم های خود بهره مند شوند. همچنین تمامی علاقه مندان
به سطوح پیشرفته چابکی می توانند از این مقاله استفاده نمایند. جهت تدوین این مقاله از نکات Stephanie Ockerman از مربیان صاحب نام در موسسه Scrum.org استفاده شده است.

چابک باشید

avatar

محمد حمیدی: بنیان‌گذار گروه مشاوره و آموزشی چابک شو؛ مربی تحول چابکی و مدرس دوره های آموزشی مدیریت پروژه چابک، اسکرام، کانبان و تحول چابکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.