امروز:27 July, 2024

حرکت به سمت تفکر مبتنی بر محصول، فقط یک شروع است

یک گفتگوی رایج در میان طرفداران چابک، نیاز به تغییر از تفکر پروژه محور به تفکر مبتنی بر محصول است.

شما می توانید دلایل زیادی برای این موضوع ذکر کنید، از جمله محصولات بهتری که سریعتر و با هزینه کمتر تحویل داده می شوند.

برخی همچنین ادعا می کنند که تفکر محصول محور به اجتناب از سیلوهای درون تیمی کمک می کند. هرچند در این مورد مطمئن نیستم، زیرا دیدم که تفکر مبتنی بر محصول و پروژه منجر به سیلوهای سازمانی می شود.

تغییر از تفکر پروژه محور به محصول محور خوب است. اما این یک تغییر ناقص است. مردم محصولات را به دلیل اینکه نیاز به محصولی دارند نمی خرند. آنها محصولات ما را می خرند تا مشکلی را حل کنند.

پروفسور هاروارد تئودور لویت، این را به طرز به یاد ماندنی توضیح داد است که: «مردم نمی‌خواهند یک مته یک چهارم اینچی بخرند. آنها یک سوراخ ربع اینچی می خواهند!». برای نوآوری واقعی، باید از تفکر مبتنی بر محصول عبور کنیم. ما باید تمام راه را برویم تا به راه حل فکر کنیم.

برای نوآوری واقعی، باید از تفکر مبتنی بر محصول عبور کنیم. ما باید تمام راه را برویم تا به راه حل فکر کنیم.

آقای لافی، مدیرعامل سابق شرکت کالاهای مصرفی Procter & Gamble ، گفته است که تفکر مبتنی بر محصول “شما را بر چیزهای اشتباه متمرکز می کند-بر روی مواد ، مهندسی و شیمی. این شما را از مصرف کننده دور می کند.»

بهترین تیم های چابک بر مشکلات کاربران خود تمرکز می کنند

بهترین تیم های چابک بر مشکلات کاربران خود تمرکز می کنند و راه حل هایی برای آن مشکلات ارائه می دهند. اغلب این می تواند به معنای بهبود تدریجی یک محصول موجود باشد. اما در مواقع فکر کردن در مورد مشکلات کاربران ممکن است منجر به ایجاد یک محصول کاملاً جدید شود، محصولی که با تفکر صرفاً مبتنی بر محصول تصور نمی شد.
بیایید پاک کننده های Swiffer شرکت Procter & Gamble را به عنوان مثال در نظر بگیریم. هنگامی که Swiffer معرفی شد، جنبه های یک دستمال مرطوب و یک دستمال کاغذی خشک را ترکیب کرد. این محصول به عنوان یک «محصول در حال تغییر بازار» توصیف شده است، زیرا در عمل از ترکیب دو عنصر شناخته شده فراتر می رود.

من دیروز از یکی برای تمیز کردن یک پنکه سقفی دور از دسترس استفاده کردم – کاری که با یک دستمال مرطوب انجام نمی دادم و نمی توانستم با یک دستمال کاغذی دستی انجام دهم.

آقای لافلی از کمپانی P&G می‌گوید: «قوی‌ترین آرمان‌ها همیشه مصرف‌کننده را، به جای محصول، در قلب آن‌ها قرار می‌دهند.»

حرکت از تفکر مبتنی بر پروژه به محصول تغییر خوبی است. اما کامل نیست. تغییر به سمت “تفکر مبتنی بر راه حل” برای موفقیت کامل با چابک راهی تکمیل کننده می باشد.

از سری ایمیل های مایک کوهن

پی نوشت: طی یک دوره ایمیل هایی از طرف آقای مایک کوهن، مدیر موسسه mountain goat software را دریافت کرده ام و قصد دارم این مکاتبات را برای استفاده علاقه مندان فارسی زبان منتشر نمایم.
برای ارتباط با من می توانید به آدرس لینکدین مراجعه نمایید و یا در قسمت پایین همین مقاله کامنت بگذارید.

چابک باشید

avatar

محمد حمیدی: بنیان‌گذار گروه مشاوره و آموزشی چابک شو؛ مربی تحول چابکی و مدرس دوره های آموزشی مدیریت پروژه چابک، اسکرام، کانبان و تحول چابکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.