امروز:26 July, 2024

با “چرا اسکرام برای شما مفید است” شروع کنید

در این مقاله قصد دارم تا ترجمه ای آزاد از بخش 5 کتاب “97Things every Scrum practitioner should know” نوشته Gunther Werheyen را برای شما ارائه دهم.

“آیا این کار مطابق اسکرام است؟” سوالی است که اغلب از ما می پرسند. این معمولاً از شرح یک کار گروهی مشخص پیروی می کند و شخص درخواست کننده می خواهد بداند که آیا از اسکرام به درستی استفاده می کند (یعنی طبق راهنمای اسکرام).
اگرچه این سوال معتبر است، اما ما سعی می کنیم بفهمیم که چرا این سوال می شود. تیم ها و سازمان ها اغلب بر مکانیسم اسکرام تمرکز می کنند و هدف واقعی خود را که معمولاً ایجاد و افزایش ارزش برای مشتریان ،ذینفعان آنها و خودشان است، فراموش می کنند.
اشتباه نکنیم: راهنمای اسکرام برای ما مهم است. این راهنما عناصر اصلی برای حل مشکلات پیچیده و سازگاری آنها با یکدیگر را توصیف می کند. ما آن را جدی می گیریم، زیرا به ما کمک می کند تا مشکلات خود را به صورت مشارکتی و خلاقانه حل کنیم – چیزی که فراتر از خواندن و استفاده از راهنمای اسکرام است.
یک دلیل برای وجود اسکرام: “ارائه افزایشی محصول” انجام شده “به طور بالقوه در پایان هر اسپرینت” است. همه عناصر موجود در اسکرام از این امر پشتیبانی می کنند. نقش ها برای افراد درگیر در کار تقسیم می شود و مسئولیت پذیری را تقسیم می کند. مصنوعات حداقل شفافیت مورد نیاز را برای افزایش مکرر و افزایشی ایجاد می کنند. و رویدادها فرصتی برای بررسی و تطبیق با توجه به اطلاعات جمع آوری شده در مصنوعات و ایجاد ریتم بازخورد در زمینه های مختلف جهت رسیدن به اهداف محصول است. این ریتم جریان کار تیم اسکرام را بهبود می بخشد. ارزش های اسکرام ​​یک طرز فکر مشترک را توصیف می کند که هنگام مرور و بهبود روش کار برای تیم ما بسیار مفید است.


می توانید از قوانین مندرج در راهنمای Scrum به صورت مکانیکی پیروی کنید. شما می توانید یک مالک محصول، اسکرام مستر و تیم توسعه تعیین کنید. یک اسپرینت آغاز کنید و تیم (و گاهی اوقات سهامداران) را به رویدادها نظیر جلسه بازبینی اسپرینت دعوت کنید. ابزاری را برای مدیریت بکلاگ محصول و بکلاگ اسپرینت تنظیم کنید و به تیم اسکرام بگویید که شروع به کار کند. اگر دلیل پشت اسکرام درک نشود، هیچ پیشرفت واقعی رخ نمی دهد. تیم اسکرام حتی ممکن است از این روش جدید جدید عصبانی شود، زیرا آنها نکته ای را در پشت قوانین نمی بینند. در بدترین حالت، آنها از استرسی که این عناصر جدید در مقایسه با شیوه کار قبلی خود ایجاد می کنند، اذیت خواهند شد و ممکن است سازمان را ترک کنند.
بنابراین ما رویکرد متفاوتی را پیشنهاد می کنیم. ما سازمان ها را تشویق می کنیم که ابتدا در مورد چالش های خود صحبت کنند و اینکه استراتژی فعلی آنها برای حل آنها مفید نیست یا نیاز به بهبود دارد. سپس می توانیم به راه هایی برای غلبه بر این محدودیت ها فکر کنیم و بررسی کنیم که چگونه اسکرام می تواند به آنها کمک کند. فقط در این صورت است که شروع به استفاده از اسکرام منطقی است.
دو سوال باید ستاره شمالی در سفر جاری شما به سمت چابک شدن و استفاده از اسکرام باشد:
1- آیا می توانیم در هر اسپرینت افزایش محصول با ارزش و قابل عرضه را ارائه دهیم
2- چگونه می توانیم شیوه همکاری خود را بهبود بخشیم؟

ما سازمان ها را تشویق می کنیم که ابتدا در مورد چالش های خود صحبت کنند و اینکه استراتژی فعلی آنها برای حل آنها مفید نیست یا نیاز به بهبود دارد. سپس می توانیم به راه هایی برای غلبه بر این محدودیت ها فکر کنیم و بررسی کنیم که چگونه اسکرام می تواند به آنها کمک کند.

این سوالات تمرکز را از مکانیک صرف اسکرام دور می کند. ما یاد می گیریم که چگونه از آنها در برابر اهداف و مشکلات واضح تر استفاده کنیم. ما مهارت ها و ابزارهای خود را به طور مداوم برای پیشرفت در جهت رسیدن به آن اهداف بهبود می بخشیم. این امر انگیزه ما را افزایش داده و منجر به شادی بیشتر و محیط کاری انسانی تر می شود.
و – به احتمال زیاد – ما هنوز مطابق راهنمای Scrum کار خواهیم کرد. نه به این دلیل که راهنمای اسکرام چنین می گوید، بلکه به این دلیل که منطقی است.

چابک باشید

avatar

محمد حمیدی: بنیان‌گذار گروه مشاوره و آموزشی چابک شو؛ مربی تحول چابکی و مدرس دوره های آموزشی مدیریت پروژه چابک، اسکرام، کانبان و تحول چابکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.