امروز:27 July, 2024

پنج چیزی که هیچ کس درباره اسکرام به شما نمی گوید

در این پست که ترجمه ای باز از فصل اول کتاب 97Things Every Scrum Practitioner Should Know، در خصوص پنج چیزی که هیچ کس درباره اسکرام به شما نمی گوید توضیحاتی را بیان خواهم نمود. درک این 5 آیتم برای مدیران و تیم ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تا با چشمانی باز و شناخت کافی از اینکه اسکرام چه چیزی به سازمان ارائه میدهد و چه کاری انجام نمی دهد، به سمت انتخاب آن گام بردارند. در ادامه با این 5 آیتم که هیچ کس به شما نخواهد گفت آشنا می شوید.
97 Things Every Scrum Practitioner Should Know
1. اسکرام مشکلات شما را حل نخواهد کرد:

برخی از مردم امیدوارند که اسکرام با جادو مشکلاتشان را حل کند، گویی که یک چوب جادو باشد. اما فرایندهای چابک مانند اسکرام بیشتر شبیه یک مادر شوهر است 🤶 که همیشه از روی شانه های شما نگاه می کند. آنها به تمام مشکلات و اشتباهات شما اشاره می کنند، و آنها را شفاف می کند. در پایان، شما باید آنها را حل کنید و کار سخت خود را انجام دهید

۲- وقتی شما فقط مراحل کار را دنبال می کنید، اسکرام هیچ مزیتی ندارد:

من تیم هایی را دیده ام که اسکرام را دقیقاً بر اساس کتاب انجام داده اند. آنها روزانه استندآپ ، جلسات برنامه ریزی Sprint ،Sprint review، Sprint ، Retrospectives و حتی جلسات اصلاح Backlog محصول داشتند(گرومینگ). با این حال، مزایایی که آنها از اسکرام به دست آوردند جزئی بود زیرا آنها این نکته را از دست دادند که چابکی بیش از آنکه انجام دهد ، در مورد چابک بودن است. چابک شدن برای تغییر روند نیاز به تغییر ذهنیت دارد. Scrum تنها با پذیرش 12 اصل موجود در پشت مانیفست Agile و ارزشهای Scrum ، توانایی بالقوه خود را نشان می دهد.

3. “اسکرام سوئیچ” وجود ندارد

اعزام همه کارمندان خود به یک دوره آموزش دو روزه صدور گواهینامه اسکرام کافی نیست، که شما را به یک شرکت اسکرام تبدیل کند. هیچ سوئیچی وجود ندارد که بتوانید آن را به “Scrum” تبدیل کنید تا شرکت خود را یک شبه Agile کنید. توصیف فرآیند اسکرام آسان به نظر می رسد، اما عکس این موضوع صادق است: پذیرش اسکرام سخت است. چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد: به حداکثر رساندن کار انجام نشده ، ارائه نسخه های آماده تولید محصول در هر Sprint ، رسیدگی به مسائل سازمانی دشوار و موارد دیگر. بله ، می توانید به اسکرام “تغییر حالت” دهید ، اما این یک روند تدریجی خواهد بود – ماه ها یا حتی سال ها طول می کشد و در نهایت یک داستان بی پایان است.

چابک شدن برای تغییر روند نیاز به تغییر ذهنیت دارد. Scrum تنها با پذیرش 12 اصل موجود در پشت مانیفست Agile و ارزشهای Scrum ، توانایی بالقوه خود را نشان می دهد.

4. تبدیل شدن به اسکرام به معنای تبدیل سازمان شما است:

بیشتر ابتکارات تحول چابک از توسعه محصول شروع می شود، اما نباید در آنجا باقی بماند. اگر بقیه سازمان شما با خوشحالی ابتکار عمل را نادیده بگیرند مثل کاشتن گل در بیابان است، به آرامی می میرد. هیچ راهی برای معرفی اسکرام بدون تغییر سازمان، به طور کامل یا جزئی وجود ندارد. اگر آماده رویارویی با آن نیستید، برای اسکرام نیز آماده نیستید.

5- اسکرام به معنای سریعتر نیست:

حتی اگر اصطلاح Sprint به معنی سریع بودن اسکرام است، حداقل در ابتدا انتظارات خود را تنظیم کنید. اگر می خواهید نسخه های آماده تولید در پایان هر تکرار داشته باشید، نمی توانید بیشتر از حد انتظار در همان زمان ارائه دهید. اسکرام در واقع به شما کمک می کند تا زمان بازاریابی خود را کاهش دهید، اما به روش های مختلف. به جای ساختن محصولات بی نظم و شلوغی که هیچ کس نمی داند چگونه از آن استفاده کند و ویژگی هایی که هیچ کس به آن نیاز ندارد، به آنچه مشتری شما واقعاً نیاز دارد توجه کنید. این امر منجر به کوتاه شدن (و البته شفاف تر شدن) بلاگ محصولات و تحویل سریعتر و در نتیجه در نهایت رسیدن به زمان بهتر برای بازاریابی می شود. اسکرام از همان ابتدا روی ساختن با کیفیت متمرکز است. این به شما کمک می کند تا به جای اتلاف وقت و انرژی برای رفع اشکال همیشگی، روی ایجاد ویژگی های ابتکاری تمرکز کنید. همچنین، زمانی که برای نگهداری نیاز دارید بسیار کاهش می یابد.

امیدوارم با مطالعه این مقاله دیدگاهی عملی تر و واقعی تر نسبت به اسکرام بدست آورده باشید. باعث افتخار است که دیدگاه های خود را در ذیل این مقاله درج نمایید.

چابک باشید

avatar

محمد حمیدی: بنیان‌گذار گروه مشاوره و آموزشی چابک شو؛ مربی تحول چابکی و مدرس دوره های آموزشی مدیریت پروژه چابک، اسکرام، کانبان و تحول چابکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.