امروز:27 July, 2024

ارائه یک تجربه: پیاده سازی مدیریت پروژه چابک (روش اسکرام مقیاس پذیر) در بزرگترین پروژه ERP کشور

در سال 1396 در سیزدهمین کنفرانس مدیریت پروژه ایران، در بخش ارائه تجربیات مدیریتی موفق شدم از بین بیش از 300 عنوان ارائه شده به دبیرخانه کنفرانس، به مرحله نهایی دست پیدا کنم و در بخش سخنرانی کنفرانس تجربه ام با عنوان “پیاده سازی مدیریت پروژه چابک (روش اسکرام مقیاس پذیر) در بزرگترین پروژه ERP کشور” را برای مخاطبین به اشتراک بگذارم. در این کنفرانس 6 تجربه جهت سخرانی برگزیده شد که به دلیل حرکت پروژه ها به سمت چاک، تجربه من مورد توجه داوران قرار گرفت و به عنوان یکی از تجربیات برتر به مرحله سخرانی رسید.
کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه که توسط شرکت آموزشی و مشاوره ای آریانا برگزار می شود، در حال حاضر معتبر ترین کنفرانس در حوزه مدیریت پروژه در ایران می باشد و هر سال با دعوت از سخنرانان داخلی و خارجی، به ارتقا دانش مدیریت پروژه در کشور یاری می رساند.

در این تجربه، بحث پیاده سازی اسکرام مقیاس پذیر در بزرگترین پروژه ERP کشور را ارائه دادم. در این پروژه بیش از 13 تیم مختلف روی یک محصول نهایی ( ERP – سامانه های مدیریت منابع سازمانی ) کار می نمودند.

در ابتدا به دلیل ابعاد بسیار بزرگ پروژه، مدیران به جهت کنترل پیشرفت و پیشبرد امور تیم ها و محصول، اقدام به استفاده از روش های آبشاری یا پیش بینی پذیر نمودند. زیرا با توجه به ابعاد پروژه همگی تصور می نمودند که روش های چابک نظیر اسکرام تنها در پروژه های کوچک قابل استفاده است و نمی توان پروژه های مقیاس پذیر را مدیریت نمود.

لکن پس از گذشت دو سال از چرخه عمر پروژه و مشاهده تغییرات و تاخیرات در پروژه، مدیران عالی تصمیم گرفتند تا با روش های نوین تری ادامه راه را پیش ببرند که مصادف شد با حضور من در شرکت فناپ در سال 1395. طی یک سال و با حمایت مدیران عالی، اقدام به پیاده سازی اسکرام مقیاس پذیر در این پروژه نمودم. همچنین با توجه به ابعاد پروژه و ماهیت تحویل شدنی های مختلف آن، تصمیم گرفته شد تا از hybrid life cycle در این پروژه استفاده شود. بدین مفهوم که بخشی از پروژه با استفاده از روش های پیش بینی پذیر و بخش توسعه محصول از روش های چابک جهت پیشبرد محصول استفاده نمایند. همین امر سبب پیشرفت پروژه به شکل چشم گیری شد و طی نهایتا دو سال، فاز 1 پروژه جهت استقرار در شرکت ها و کارخانه های مشتریان به بهره برداری رسید و توانستیم در عرض یک سال تاخیرات قبلی را تا حد قابل قبولی جبران نماییم.

مفهوم hybrid life cycle project

حال با توجه به اهمیت به کار گیری روش های مقیاس پذیر چابک در مدیریت پروژه های با ابعاد بزرگ، تصمیم گرفتم تا این تجربه را با علاقه مندان به این حوزه به اشتراک بگذارم.
از طریق لینک می توانید فایل ارائه را دانلود فرمائید. در صورتی که این تجربه برای شما مفید بود، لطفا برای استفاده سایرین اقدام به انتشار آن با اشاره به منبع نمایید.

avatar

محمد حمیدی: بنیان‌گذار گروه مشاوره و آموزشی چابک شو؛ مربی تحول چابکی و مدرس دوره های آموزشی مدیریت پروژه چابک، اسکرام، کانبان و تحول چابکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.