امروز:27 July, 2024

داستان کاربر یا User Story چیست

داستان کاربر بخشی از رویکرد چابک است که کمک می کند تا تمرکز از نوشتن در مورد الزامات به صحبت در مورد آنها تغییر نماید. تمام داستان های کاربر چابک شامل یک جمله نوشتاری یا دو جمله و مهمتر از همه، یک سری مکالمه در مورد عملکرد مطلوب است.
داستان کاربری را بدین شکل می توان تعریف نمود:
داستان های کاربر ، توصیفات کوتاه و ساده یک ویژگی است که از دید شخصی که خواهان قابلیت جدید است ( معمولا کاربر یا مشتری سیستم ) بیان می شود.

داستان های کاربری معمولا از الگوی ساده ای پیروی می نمایند

As a < type of user >, I want < some goal > so that < some reason >

من به عنوان <نوع کاربر> ، <برخی از اهداف> را می خواهم تا <برخی از دلایل

داستان کاربر اغلب بر روی کارت های استیکی نوت ( فیزیکی یا الکترونیکی ) نوشته می شوند ، در بک لاگ ذخیره می شوند و برای تسهیل برنامه ریزی و بحث روی دیوارها یا میزها مرتب می شوند. به همین ترتیب ، آنها به شدت تمرکز خود را از نوشتن در مورد ویژگی ها به بحث در مورد آنها تغییر می دهند. در واقع ، این بحث ها از هر متنی که نوشته شود اهمیت بیشتری دارند.
یکی از مزایای داستان کاربر چابک این است که می توان آنها را در سطوح مختلف جزئیات نوشت. ما می توانیم یک داستان کاربر بنویسیم تا مقادیر زیادی از قابلیت ها را پوشش دهد. این داستان های بزرگ کاربر عموماً به عنوان اپیک شناخته می شوند. در اینجا یک مثال داستان کاربر بزرگ از یک محصول پشتیبان دسک تاپ آورده شده است:

به عنوان یک کاربر ، می توانم از کل دیسک سخت خود نسخه پشتیبان تهیه کنم.
از آنجا که یک اپیک به طور کلی برای یک تیم چابک در یک تکرار خیلی بزرگ است ، قبل از شروع کار روی آن، به چندین داستان کاربر کوچکتر تقسیم می شود. اپیک فوق را می توان به ده ها (یا احتمالاً صدها) تقسیم کرد ، از جمله این دو:

به عنوان یک کاربر قدرت ، می توانم بر اساس اندازه پرونده ، تاریخ ایجاد و تاریخ اصلاح شده ، از پرونده ها یا پوشه ها برای پشتیبان گیری استفاده کنم.
به عنوان یک کاربر ، می توانم پوشه ها را برای پشتیبان گیری مشخص نکنم تا درایو پشتیبان من با مواردی که برای ذخیره آنها نیازی ندارم پر شود.

چه کسی داستان های کاربر را می نویسد؟
هرکسی می تواند داستان های کاربر را بنویسد. این مسئولیت مالک محصول است که اطمینان حاصل کند بک لاگ محصول در راستای توسعه ارزشمند محصول در حال پیشرفت می باشد ، اما این به این معنی نیست که صاحب محصول کسی است که آنها را می نویسد. در طول یک پروژه چابک، شما باید انتظار داشته باشید که نمونه های داستان کاربر توسط هر یک از اعضای تیم نوشته شده باشد.

چه زمانی داستان های کاربر نوشته می شود؟
داستان های کاربر در طول پروژه چابک نوشته می شود. معمولاً یک کارگاه داستان نویسی در نزدیکی شروع پروژه چابک برگزار می شود. همه اعضای تیم با هدف ایجاد یک پس زمینه محصول مشارکت می کنند که به طور کامل عملکردهای اضافه شده در طول پروژه یا چرخه انتشار سه تا شش ماهه در آن را توصیف می کند.

برخی از این داستانهای کاربر چابک بدون شک اپیک خواهد بود. اپیک ها بعداً به داستان های کوچکتر تجزیه می شوند که با راحتی بیشتری در یک اسپرینت قرار می گیرند. علاوه بر این ، داستان های جدید را می توان در هر زمان و بوسیله هر کسی نوشت و به بکلاگ محصول جهت توسعه اضافه نمود.

آیا داستان های کاربر جایگزین سند ها می شود؟
پروژه های چابک ، به ویژه پروژه های Scrum ، از یک بکلاگ محصول استفاده می کنند ، که لیستی از اولویت عملکردهایی است که می توان در یک محصول یا خدمات ایجاد کرد. اگرچه موارد موجود در بک لاگ محصول می تواند هر آنچه تیم بخواهد باشد ، اما داستان های کاربران به عنوان بهترین و محبوب ترین شکل موارد باقیمانده محصول ظاهر شده اند.

اگرچه می توان بک لاگ محصول را جایگزینی برای سند نیازمندی های یک پروژه سنتی دانست ، اما لازم به یادآوری است که قسمت نوشته شده از یک داستان کاربر چابک (“به عنوان یک کاربر ، من می خواهم …”) تا زمان بحث ناقص است و در ادامه در جلسات شفاف سازی و برنامه ریزی کامل می شوند.
به داستان کاربری می تواند اسنادی از جمله پروتوتایپ، سناریو های تست و شرایط پذیرش فاکشنال و نان فاکشنال اضافه نمود.

اغلب بهتر است که قسمت نوشته شده را به عنوان اشاره گر نیاز واقعی در نظر بگیرید. داستان های کاربر می تواند همانند دیاگرام نشان داده شود که گردش کار ، صفحه گسترده ای را نشان می دهد که چگونه می توان محاسبه را انجام داد ، یا مصنوعات دیگری را که مالک محصول یا تیم می خواهد.

به طور خلاصه:
داستان های کاربر ، توضیحات کوتاه و کوتاه از عملکرد مورد نظر است. قدرت آنها از طریق مکالمه ای که آنها امکان پذیر می کنند ، فراهم می شود و به مردم اجازه می دهد از نوشتن در مورد الزامات به صحبت در مورد آنها تغییر دهند

این مقاله ترکیبی از ترجمه از سایت https://www.mountaingoatsoftware.com/ و تجربیات من در زمینه User story نویسی در تیم های چابک می باشد.

چابک باشید

avatar

محمد حمیدی: بنیان‌گذار گروه مشاوره و آموزشی چابک شو؛ مربی تحول چابکی و مدرس دوره های آموزشی مدیریت پروژه چابک، اسکرام، کانبان و تحول چابکی

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: مدیر محصول کیه و چی باید بدونه؟ – وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.