امروز:27 July, 2024

تکنیکی ۳ مرحله ای برای یادگیری عمیق

چگونه مطالبی که در کارگاه های آموزشی و سمینار ها یاد میگیریم را برای بلند مدت در خاطر داشته باشیم
امروز با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به محتوای آموزشی، خیلی از ما دوره های مختلفی رو میگذرونیم یا سمینار های گوناگون رو شرکت میکنیم. در یک سال گذشته که به دلیل شیوع کرونا به یکباره، بازار سمینار ها و وبینارها داغ بود در خیلی از اونها شرکت داشتیم ولی الان چند لحظه فکر کنید که‌ محتوای چندتا از اونها یادتونه؟

آخرین دوره ای که شرکت کردید رو چقدر از محتوا و مطالبش رو به یاد دارید و ازشون استفاده کردید ؟

اگر جواب شما این هست که من همه اون ها رو به خاطر دارم تبریک میگم شما جزو یک در میلیون نفری هستید که حافظه شنیداری قوی دارید.ولی فکر‌میکنم اغلب ما مثل خودم وقتی که چند روز و خصوصا چند ماه از اون دوره میگذره دیگه چیز زیادی یادمون نمیاد.‌ در اینجا تکنیکی سه مرحله ای رو ارائه میدم که با عمل به اون میتونید بهره وری خودتون رو از دوره هایی که شرکت میکنید بالا ببرید و برای مدت بیشتری مطالب رو به خاطر بسپارید و از اونها استفاده کنید.

مرحله اول: در طول دوره حتما نوت برداری کنید.حتی اگر جزوه دوره هم به شما داده شد. با شنیدن بعد از ۵ ساعت ۵۰ درصد مطالب و بعد از ۲۴ ساعت ۸۰ درصد مطالب رو فراموش میکنید. بعد از دوره هم حتما نوت برداری خودتون رو به صورت منظم در یک دفترچه یادداشت و یا کامپیوتر منتقل کنید. بارها پیش اومده بعد از رجوع به دست نوشته ها خط خودمون رو نتونستیم بخونیم یا اون کاغذ گم شده.

مرحله دوم: حتما ۲۴ ساعت بعد از دوره مطالب رو مرور کنیم. که شامل مطالعه است نوشته های خودمون میشه و جزوه و یا مطالبی که در اختیار داشتیم ( یادتون باشه در زمان مدرسه و کنکور هم خیلی این موضوع رو بهمون میگفتن. مطالعات نشون داده عمیقا در به خاطر سپردن مطالب کمک‌ میکنه

مرحله سوم و آخرین مرحله: در طول هفته اول پس از دوره آموزشی یا سمینار، محلی رو آماده کنید و با همکارای ( کسانی که‌ کارشون مرتبط با اون دوره بوده ) خودتون هماهنگ کنید، اونها رو دعوت کنید و مطالبی که یاد گرفتید رو بهشون آموزش بدید و منتقل کنید.

یکی از روش های قدرتمند برای عملی کردن مطالبی که یاد گرفتید، آموزش اون به دیگران هست. هم این امر باعث میشه ۹۰ درصد مطالب رو به درستی به خاطر بسپارید و هم میتونید اون ها رو عملی کنید.

یادمون باشه که اگه میخواهیم یادگیری موثر داشته باشیم باید براش زحمت بکشیم.

چابک باشید

اشتراک گذاری
avatar

محمد حمیدی: بنیان‌گذار گروه مشاوره و آموزشی چابک شو؛ مربی تحول چابکی و مدرس دوره های آموزشی مدیریت پروژه چابک، اسکرام، کانبان و تحول چابکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.