امروز:27 July, 2024

5 مهارتی که هر مدیر محصولی باید داشته باشه

تو مقاله های قبلی در مورد این نوشتیم که مدیر محصول کیه و چی باید بدونه همچنین در مورد 10 مسئولیت اصلی مدیر محصول صحبت کردیم. امروز در مورد مهارت های مهمی میگم که هر مدیر محصولی باید بدونه. البته ترجمه از سایت Career Karma هست که لینک مقاله اصلی رو آخر همین مطلب گذاشتم.

🔺 استراتژی محصول

به عنوان مدیر محصول باید استراتژی محصول رو تدوین و پیاده سازی کنید. برای این کار باید ماموریت و چشم انداز محصول خودتون رو مشخص کنید.همچنین باید تحقیقاتی بر روی بازار و کاربران هدف انجام بدید .

2 تا از ابزارهایی که تو این قسمت میتونن کمکتون کنن Product Roadmap و Business Model Canvas هستن.

🔺 طراحی محصول

برای موفقیت به عنوان مدیر محصول نیازی به مهارت طراحی فنی ندارید، اما باید اصول طراحی محصول رو بدونید. برای این قسمت بهتره یکی از فریمورک های تفکر طراحی – Design Thinking – رو برای محصول خودتون به کار ببرید. مثلا فریمورک طراحی گوگل. برای طراحی هم ابزارهای زیادی وجود داره مثل فیگما، اسکچ، زیپلین و … اما همونطور که پفتم نیاز نیست که حتما به عنوان مدیر محصول کار با این ابزارها رو یاد بگیرید.

🔺 چرخه عمر محصول

چرخه عمر محصول از 4 مرحله اساسی تشکیل شده: معرفی، رشد، بلوغ و افول

شما باید بدونید که این مراحل به چه معناست و نحوه تخصیص منابع بر اساس مرحله ای که یک محصول در آن قرار داره، چگونه است و در هر مرحله چ فعالیت هایی باید انجام شود.

🔺 ارزش پیشنهادی

به عنوان یک مدیر محصول ، باید درکی از ارزش های پیشنهادی و نکات درد مشتری داشته باشید. اینکه چگونه محصول شما نیاز مشتری را برطرف می کند؟ و چرا مشتری باید از محصول شما استفاده کند؟ چگونه برای مشتری ارزش خلق می کنید؟ شما باید بدونید که چگونه یک ارزش پیشنهادی رو تعریف کنید و برای تیم خود توضیح بدید که چگونه ارزش پیشنهادی با اهداف اصلی توسعه یک محصول ارتباط داره. شما همچنین باید بتونید تحقیقات اساسی در بازار انجام دهید تا نیاز کاربر رو به خوبی شناسایی کنید

🔺 آنالیز محصول

مدیریت محصول متریک محوره. شما باید بدونید که چجوری از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده مثل Mixpanel ، Google Analytics یا Tableau برای تجزیه و تحلیل داده های عملکرد محصول استفاده کنید. همچنین باید بتونید از این اطلاعات برای تصمیم گیری بهتر درباره به روزرسانی محصول استفاده کنید. اگرچه ممکنه یک تحلیلگر داده داشته باشید که این نقش رو انجام بده ،ولی نهایتا شما ارزیابی KPI ها را بر عهده خواهید داشت.

در آخر

البته مهارتای دیگه ای هم هست مثل برقراری ارتباطات که تو مقاله های قبلی بهش اشاره کرده بودیم.

این مقاله از سایت Career Karma برگرفته شده. برای خوندن اصل مقاله میتونید اینجا رو کلیک کنید.

avatar

محمد حمیدی: بنیان‌گذار گروه مشاوره و آموزشی چابک شو؛ مربی تحول چابکی و مدرس دوره های آموزشی مدیریت پروژه چابک، اسکرام، کانبان و تحول چابکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.